وبلاگ

بهینه سازی صفحات دسته بندی بصورت کاملا حرفه ای

بهینه سازی صفحات دسته بندی بصورت کاملا حرفه ای
آموزش سئو / دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی صفحات دسته بندی بصورت کاملا حرفه ای

فهرست مطالب

صفحات دسته بندی برای وب سایت های تجارت الکترونیکی بسیار مهم هستند. داشتن صفحات مناسب دسته بندی (یا بایگانی) می تواند برای کلمات کلیدی رتبه بالایی به ارمغان بیاورد و به طور بالقوه می تواند فروش و درآمدزایی آنچنانی داشته باشد.

در این راهنمای گام به گام ، شما می آموزید که چگونه صفحات دسته بندی تجارت الکترونیکی خود را بهینه کنید و شانس دریافت ترافیک ارگانیک را برای اصطلاحات مربوط به محصولات یا خدمات خود افزایش دهید.

چرا صفحات دسته بندی سایت مهم هستند؟

صفحات دسته بندی به طور بالقوه می توانند به صفحات با قدرت بالا تبدیل شوند. بهترین روش ها برای بهینه سازی صفحات دسته بندی در وب سایت های تجارت الکترونیکی نشان می دهد که دسته بندی های شما باید یک ساختار سلسله مراتبی داشته باشد که بیش از 3 سطح نداشته باشد.

چرا صفحات دسته بندی سایت مهم هستند؟

هر چند برای استفاده از این مزیت و داشتن برخی از دستاوردهای واقعی از نظر رتبه بندی و بازدید ، باید آن صفحات را بهینه کنید.

در صورت عدم انجام این کار ، ممکن است نتیجه معکوس رخ دهد زیرا گوگل آنها را مهم تلقی نخواهد کرد و اقتدار کلی دامنه منفی خواهد شد. صفحات دسته بندی می توانند به شما در دستیابی به رتبه های بالاتر کمک کنند.

 

رتبه بندی، دلیل مهم دیگر در اهمیت دادن به صفحات دسته بندی سایت است. بسیاری از وب سایت های تجارت الکترونیکی نمی توانند به رتبه خوبی در صفحات منحصر به فرد محصولات خود برسند، زیرا محصولات مشابهی که آن ها ارائه می کنند در وب سایت های بزرگتر وجود دارد و اکثرا این محصولات توانسته اند مقام های اول در SERPS را به خود اختصاص دهند. و یا اینکه مردم از نام محصول برای جستجو استفاده نمی کنند اما از عبارات عمومی تری استفاده می کنند .

به عنوان مثال ، فرض کنید که شما لباس های مخصوص موج سواری مردانه
 ( men’s surfing wetsuits) را می فروشید.

چرا صفحات دسته بندی سایت مهم هستند؟

کاربران در هنگام جستجو عبارت ( men’s surfing wetsuits) یا اصطلاحات مرتبط دیگر را جستجو می کنند و نام محصول خاصی را جستجو نمی کنند. در نتیجه داشتن صفحات دسته بندی برای اصطلاحات عمومی ، بهترین روش برای بهینه سازی صفحات دسته بندی محصولات است. این بدان معناست که علاوه بر صفحه اصلی ، دومین صفحات مهم سایت صفحات دسته بندی هستند.

بهینه سازی صفحات دسته بندی وب سایت های تجارت الکترونیک

در این بخش به بررسی 9 مرحله برای رسیدن به صفحات دسته بندی بهینه شده مشاهده کنیم.

شماره 1 - URL های دسته خود را بهینه کنید

بهینه سازی صفحات دسته بندی با بهینه سازی URL ها شروع می شود. URL های دسته بندی شما باید دقیقاً آنچه را که در آن صفحه وجود دارد بیان کند نباید از کاراکترهای اضافی یا اطلاعات غیر ضروری در نوشتن آن ها استفاده کنید.

به عنوان مثال ، اگر دسته ای برای کفش های مردانه (men’s shoes) دارید ، آدرس URL شما باید مطابق زیر باشد:
https://example.com/mens-shoes

 

URL های خود را کوتاه و دقیق نگه دارید و مطمئن شوید که کاربر می تواند فقط از طریق URL مشخص کند که این دسته بندی به چه معناست.

بهینه سازی URL دسته بندی ها برای WooCommerce

اگر از وردپرس و Woocommerce به عنوان CMS تجارت الکترونیک خود استفاده می کنید می توانید بصورت اختیاری از یک دسته بندی پیش فرض در ابتدای آدرس URL خود استفاده کنید. این دسته بندی می تواند product-category باشد.

می توانید نام product-category را تغییر دهید کنید به شرطی که همه محصولات شما در یک گروه قرار بگیرند.

به عنوان مثال ، اگر در حال فروش کتابهای الکترونیکی هستید ، URL پیش فرض برای دسته بندی SEO  می تواند به شکل زیر باشد:

 

http://www.example.com/product-category/SEO

اما از آنجا که تمام محصولاتی که می فروشید کتاب الکترونیکی هستند ، می توانید حلقه دسته بندی محصولات را به کتابهای الکترونیکی تغییر دهید و URL شما به آدرس زیر تبدیل می شود:

 

http://www.example.com/ebooks/SEO

 

توجه: این تنظیمات را می توانید در setting -> Permalinks پیدا کنید.

شماره 2 - عناوین دسته بندی خود را بهینه کنید

عنوان دسته فرصتی عالی برای دادن سیگنال های قوی در مورد صفحه و محتوای آن به Google است. هنگام ساخت عناوین خود ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

نتیجه تحقیق در مورد کلید واژه. دانستن اینکه افراد از چه کلمات کلیدی در جستجوی خود استفاده می کنند ، به شما کمک می کند عناوین بسیار بهینه شده ای را پیدا کنید.

عناوین خود را با کلمات کلیدی شروع کنید و سپس نام تجاری خود را به آن اضافه کنید.

به عنوان مثال ، این کار را انجام دهید:

بهینه سازی صفحات دسته بندی وب سایت های تجارت الکترونیک

به جای این:

از مشخصات خاص محصولات هر دسته در عنوان استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر صفحه دسته بندی با کفش های ورزشی سبز دارید ، مطمئن شوید که این عبارت در عنوان منعکس شده باشد. ”کفش های ورزشی سبز – تخفیف در خرید عمده”.

شماره 3 – بهینه سازی توضیحات متا در دسته بندی ها

توصیف یک صفحه دسته بندی تأثیر مستقیمی بر روی سئو داخلی آن صفحه ندارد اما پس از دستیابی به رتبه اول در آن صفحه، نقش مهمی در دستیابی به نرخ کلیک بالاتر (CTR) دارد.

آنچه در قسمت توضیحات متا می نویسید ، ممکن است در نتایج جستجو نشان داده شود. اگر برای هر صفحه دسته بندی یک توصیف با کیفیت منحصر به فرد ارائه ندهید ، ممکن است یک متن بدون معنی برای آن صفحه شما در خروجی نتایج جستجو نمایش داده شود.

این نوع خروجی نام تجاری شما خوب نیست و مطمئناً مردم را ترغیب نمی کند که روی آن کلیک کنند.

شماره 4 - برچسب دسته H1

صفحات دسته بندی شما باید مانند سایر صفحات یا پست های وب سایت شما بهینه شوند و این شامل بهینه سازی برچسب H1 و محتوای صفحه است.

صفحه دسته بندی باید فقط یک برچسب H1 داشته باشد و آن نیز باید در بالای صفحه باشد. این عنوان می تواند مانند عنوان صفحه باشد یا با آن متفاوت باشد، اما همچنان باید حاوی کلمات کلیدی مورد نظر شما باشد.

در زیر برچسب H1 می توانید چند خط محتوا اضافه کنید تا هم به کاربران و هم به خزنده های موتور جستجو سرنخ خوبی از آنچه در این صفحه وجود دارد ارائه دهد.

برچسب دسته H1

از بالای صفحه قابل مشاهده شروع کرده و برچسب های عنوان – H1 ، H2 و غیره را بهینه کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید زمینه محتوای یک بخش خاص را درک کنند. عنوان اصلی در بالا صفحه ( H1) معمولاً موضوع عنوان را برای کل صفحه تقویت می کند. عناوین فرعی مانند عناوین H2 و H3 بر مضامین پشتیبانی کننده تأکید دارند.

به عنوان مثال ، در تصویر زیر شرکت Wayfair به جای اینکه از کلمه “Pendants” که به معنای آویز است استفاده کند، از کلمه کلیدی “Pendant Lighting” که به معنای روشنایی آویز، استفاده می کند،  این در حالی است که بسیاری از فروشگاه های روشنایی تنها از کلمه pendant استفاده می کنند. کل عبارت در سرتاسر لینک های سایت نیز تکرار می شود و با این روش سیگنال های قوی تر را به موتورهای جستجو می فرستد. نتیجه این است که Wayfair در جستجوی ” pendant lighting” (روشنایی آویز) از رقبای خود پیشی می گیرد.

برچسب دسته H1

شماره 5 - محتوای متن دسته بندی

وقتی صحبت از محتوا می شود ، بسیاری از مدیران وب با اضافه کردن محتوای متنی به یک صفحه دسته بندی سایت تجارت الکترونیکی مشکل دارند، زیرا این محتوا می تواند طراحی صفحه را خراب کند و توجه افراد را از مهمترین عناصر صفحه یعنی محصولات جدا کند.

یک راه خوب برای غلبه بر این مشکل این است که تنها چند خط کوتاه محتوا در زیر برچسب H1 داشته باشید (همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است) و سپس برخی از متن های مرتبط را در پایین صفحه اضافه کنید.

محتوای متن دسته بندی

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید ، در پایین صفحه دسته بندی، چند پاراگراف از محتوای بهینه شده و پیوندهای داخلی به زیر مجموعه های محصول اضافه کرده اند که برای سئو بسیار مناسب است.

شماره 6 - عناصر بهینه سازی تبدیل

فراموش نکنید که یک صفحه دسته بندی نیز یک صفحه فرود است و می تواند اولین صفحه ای باشد که کاربران از طریق موتورهای جستجو آن را بازدید می کنند.

این بدان معنی است که این صفحات باید شامل همه عناصری باشد که برای متقاعد کردن ، تشویق و نگهداری کاربران در فروشگاه شما ضروری است تا در نهایت بتوانند آنها را به خریدار تبدیل کنند.

همچنین مواردی مانند لیست زیر نیز باید در صفحه دسته بندی محصولات وجود داشته باشد:

محبوب ترین محصولات خود را برجسته کنید. اگر محصولات زیادی در صفحات دسته بندی خود دارید ، با نشان دادن لیستی از محبوب ترین (یا پرفروش ترین) دسته ها و محصولات ، به راحتی کاربران می توانند آنچه می خواهند را پیدا کنند.

این بخش در حالت ایده آل باید مانند شکل پایین، زیر عنوان اصلی شما (h1) قرار گیرد.

عناصر بهینه سازی تبدیل

شماره 7 - مولفه های بصری و سایر عناصر کاربردی

علاوه بر نمایش محتوای مناسب ، یک صفحه دسته بندی بهینه شده باید شامل تصاویر و سایر عناصر نیز باشد تا به کاربران کمک کند آنچه را که می خواهند با کمترین تعداد کلیک ممکن پیدا کنند.

تصاویر در بهینه سازی صفحات دسته بندی

تصاویر برای هر وب سایت تجارت الکترونیکی مهم و ضروری هستند. اگر محصولات فیزیکی می فروشید ، تصاویر وسیله ای برای مشتریان بالقوه برای شناختن محصولات شما هستند. فقط از تصاویر بهینه شده با کیفیت بالا استفاده کنید.

تصاویر خود را برای اندازه و سئو بهینه کنید – روش های مختلفی برای بهینه سازی اندازه فایل تصاویر بدون از دست دادن کیفیت وجود دارد. برای همه تصاویر فراموش نکنید که متن  جایگزین یا ALT را به درستی تنظیم کنید و همچنین به نام گذاری تصاویر هم دقت داشته باشید.

فیلترهای جستجو در بهینه سازی صفحات دسته بندی

اگر کالاهای زیادی در یک گروه دارید ، باید فیلترهایی در صفحه دسته بندی داشته باشید تا به کاربران کمک کند تا انتخاب خود را محدودتر کنند و محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند.

عنوان محصولات ، رتبه بندی ها و قیمت ها

در زیر تصاویر محصول ، اطمینان حاصل کنید که توصیف دقیقی از محصول دارید و در صورت وجود ، رتبه محصول و قیمت آن را نشان دهید.

عنوان محصولات ، رتبه بندی ها و قیمت ها​

شماره 8 - URL های کانونیکال را به درستی تنظیم کنید

در مواردی که صفحات دسته بندی محصول شما به بیش از یک صفحه گسترش می یابد یا هنگامی که از فیلترها در صفحه دسته استفاده می کنید ، باید URL کانونیکال را تنظیم کنید.

با تنظیم URL کانونیکال ، هر لینک پیوندی به صفحه قبلی به صفحه دسته اصلی باز می گردد (در نتیجه صفحه شما قویتر می شود) با این روش از بروز مطالب تکراری جلوگیری می کنید.

به عنوان مثال ، اگر یک URL دسته بندی محصول به فرمت زیر داشته باشید: https://www.example.com/my-product-category

و صفحه بندی را فعال کرده باشید ، وقتی کاربران برای رفتن به صفحه 2 کلیک می کنند ، URL چیزی مانند این آدرس می شود:
 https://www.example.com/my-product-category/2/.

 

برای اطمینان از اینکه Google می فهمد صفحات بعدی بخشی از صفحه اصلی هستند ، باید URL کانونیکال را برای سایر صفحات به صفحه


 https://www.example.com/my-product-category

تنظیم کنید.

شماره 9- لینک های موجود در هدر و فوتر سایت

از پیوندهای سرصفحه (هدر) و پاورقی (فوتر) به درستی به با ارزش ترین صفحات دسته بندی و زیر مجموعه آن ها استفاده کنید.

به عنوان مثال ، Fat Brain Toys ، تولید کننده و خرده فروش اسباب بازی ها و بازی های آموزشی ، سه پیوند را در پایین صفحه خود به صفحه هایی که در جای دیگر پیوند داده نشده اند اضافه می کند. “Award Winning Toys” ، “Christmas Toys” و “Toy Catalog”.

لینک های موجود در هدر و فوتر سایت

سخن آخر

صفحات دسته بندی برای وب سایت های تجارت الکترونیکی مهم هستند. بسیار مهم است که بدانید باید این صفحات را بهینه سازی کنید. صفحات دسته بندی شده به درستی می توانند به فروشگاه شما کمک کنند تا در جستجو رتبه بهتری داشته باشد در حالی که صفحات غیربهینه می توانند نتایج معکوس ایجاد کنند.

منابع : ecommerce-category-pages-seooptimize-category-pages

رایگان یاد بگیرید

دوره آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی با وردپرس

زودتر از سایرین از جدیدترین دوره های آموزشی رایگان ما با خبر شوید
اطلاعات شما هرگز با شخص ثالث به اشتراک گذاشته نمی شود