وبلاگ

تجزیه تحلیل دیجیتال با گوگل آنالیتیکس به بیانی ساده

تجزیه تحلیل دیجیتال با گوگل آنالیتیکس به بیانی ساده
آموزش سئو / دیجیتال مارکتینگ

تجزیه تحلیل دیجیتال با گوگل آنالیتیکس به بیانی ساده

فهرست مطالب

در این مجموعه مقالات قصد داریم تجزیه تحلیل دیجیتال با گوگل آنالیتیکس  را برای شما معرفی کنیم.  به دوره آشنایی مقدماتی با  Google Analytics خوش آمدید. در این سری از مقالات  دانش اولیه راجع به  Google Analytics بدست می آورید. یاد می گیرید که چگونه یک حساب را ایجاد و پیاده سازی کنید. ویوها و فیلترهای داده را تنظیم کنید، گزارش های اساسی را تفسیر کنید، داشبورد یا پیشخوان گوگل آنالیتیکس را راه اندازی کنید و تجزیه و تحلیل اساسی را انجام دهید. همچنین خواهید توانست برای خود هدف تعیین کنید و کمپین های خود را پیگیری کنید. برای شروع کار بیایید ابتدا به تعریف و اهمیت “تجزیه و تحلیل دیجیتال” بپردازیم. متوجه شویم چرا تجزیه تحلیل دیجیتال مهم است؟

تجزیه و تحلیل دیجیتال با گوگل آنالیتیکس چیست؟

افراد معمولاً کالاها را به صورت مرحله ای خریداری می کنند. به  این مفهوم “کانال خرید” در بازاریابی گفته می شود. مراحل مختلفی از تعامل مشتری در کانال وجود دارد.  کانال خرید اصلی شامل مراحل زیر است:

جذب ترافیک، یعنی بالا بردن آگاهی کاربر راجع به یک محصول خاص و جلب علاقه کاربر به سمت آن محصول. در این پروسه رفتارزمانی شکل می گیرد که کاربر با کسب و کار شما تعامل برقرار می کند.  و در نهایت تبدیل، یعنی کاربر مشتری شما می شود و معامله ای را با شما انجام می دهد.

 اندازه گیری فرآیند فوق در محیط آفلاین دشوار است، اما در محیط آنلاین می توانیم با استفاده از تحلیل دیجیتال بسیاری از جنبه های آن را اندازه گیری کنیم.

 با اندازه گیری بسیاری از جنبه های مختلف کانال می توانیم متوجه شویم که کدام رفتارهای آنلاین منجر به خرید کاربر شده است. بر اساس داده های مربوطه به این قسمت می توانیم تصمیمات آگاهانه اتخاذ کنیم تا روشهای جذب مشتری جدید را یاد بگیریم و مشتری فعلی خود را نگه داریم و از دست ندهیم.

برای مثال فروشگاه های آنلاین مانند Google Merchandise Store را در نظر بگیرید.  هدف این فروشگاه ها ممکن است افزایش فروش تی شرت باشد. فروشگاه ها از تجزیه و تحلیل دیجیتال برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده می کنند. آن ها  داده های حاصل از کمپین های آنلاین را جمع آوری می کنند و تعیین می کنند که کدام کمپین ها بهترین عملکرد را دارند

 به عنوان مثال، فروشگاه ها می توانند داده های فروش منطقه ای را تجزیه و تحلیل کنند  برای آگاهی از اینکه آیا کاربران در مناطق خاص تی شرت های زیادی خریداری می کنند یا خیر؟  اگر چنین باشد، آنها کمپین های بیشتری را در این مناطق راه اندازی می کنند.

 آنها همچنین می توانند از تجزیه و تحلیل دیجیتالی برای نحوه حرکت کاربر در سایت تا رسیدن او به سبد خرید آنلاین استفاده کنند.

آن ها می توانند از این اطلاعات برای کشف اینکه آیا کاربر با مشکل خاصی روبرو شده است یا نه نیز استفاده کنند.  اگر کاربر در مرحله خاصی با مشکلی روبرو شود، می توانید برای حل مشکل وب سایت را تغییر دهید.

 انواع مختلفی از مشاغل می توانند از تجزیه و تحلیل دیجیتال بهره مند شوند.  صاحبان وب سایت می توانند با این روش مخاطبان وفاداری ایجاد کنند و با استفاده از تبلیغات مورد پسند آن ها محتواهایی ایجاد کنند که مورد علاقه این دسته از کاربران است.

 شرکت های تجارت الکترونیکی می توانند از تجزیه و تحلیل دیجیتال بمنظور ارتقا بهتر محصولات و خدمات خود استفاده کنند.

اگرچه ما عمدتا در مورد جمع آوری داده ها از وب سایت ها صحبت می کنیم، اما گوگل آنالیتیکس می تواند به  جمع آوری داده های رفتاری از سیستم های مختلف مانند برنامه های تلفن همراه، سیستم های POS آنلاین،  کنسول های بازی ویدیویی، سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری یا سایر سیستم عامل های شبکه ای بپردازد.

 این داده ها در گزارش گوگل آنالیتیکس جمع می شوند. آن ها  به شما این امکان را می دهد تا تجزیه و تحلیل عمیق انجام دهید تا درک دقیق تری از مشتریان و تاریخچه خرید آنها بدست آورید.

 سپس می توانید راه حل های جدیدی را برای رشد بهتر کسب و کار خود امتحان کنید.

گوگل آنالیتیکس را خیلی سریع بشناسیم

گوگل آنالیتیکس یکی از چندین ابزاری است که گوگل آن را برای صاحبان وب سایت ها فراهم کرده است. با استفاده از این ابزار صاحبان وب سایت می توانند بفهمند که بازدیدکنندگان در وب سایت آن ها چکار می کنند. این ابزار به شما اجازه می دهد داده های مهم سایت و بازدید کنندگان سایت را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید. سوال بزرگی که مردم می پرسند این است که، “آیا گوگل آنالیتیکس رایگان است؟” –باید گفت بله، و این ابزار یکی از محبوب ترین ابزارهای رایگان موجود است.

بیشتر بخوانید:

ثبت سایت وردپرسی در سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)

حجم داده های ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس، آن را به عنصری اساسی در جعبه ابزار آنلاین هر مدیر وب سایت یا بازاریاب تبدیل می کند. در این مقاله به بررسی برخی از موارد مهمی را که باید در مورد این ابزار بدانید اشاره می کنیم.

Google Analytics چیست؟

تجزیه تحلیل دیجیتال با گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس بستری یا ابزاری برای تجزیه و تحلیل و ردیابی عملکرد سایت است. این ابزار یکی از طیف وسیعی از ابزارهای ارائه شده توسط Google است که شامل کنسول جستجوی Google و Google Tag Manager است.

این پلتفرم تصویری کامل از عملکرد سایت شما به شما ارائه می دهد. مقدار زیادی از داده ها را جمع آوری می کند و به صورت هوشمند پردازش می کند. سپس گزارشاتی را برای نمایش آن داده ها به شما تولید می کند. این گزارش ها همان مواردی است که می توانید برای دریافت اطلاعات مهم در مورد سایت خود و افرادی که از آن بازدید می کنند استفاده کنید.

چرا به گوگل آنالیتیکس نیاز دارید؟

برای رسیدن به اهداف مختلفی می توانید از Google Analytics استفاده کنید. در بخش زیر سه مورد از رایج ترین برنامه های Google Analytics را بررسی می کنیم.

تجزیه و تحلیل سایت برای بازاریابی

اطلاعاتی که می توانید از گزارش های Analytics کسب کنید می تواند به بهبود بازاریابی شما کمک کند. داده های جمع آوری شده به شما کمک می کند تا به طیف وسیعی از سوالات مربوط به روش های بازاریابی خود پاسخ دهید:

پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند تا فعالیت های بازاریابی خود را منسجم کنید. آنها می توانند کانال هایی که برای سرمایه گذاری ممکن است به درد شما بخورد و کانالهایی که باید از آنها دور شوید را به شما نشان دهند.

تجزیه و تحلیل برای بهبود عملکرد سایت

گزارش های تجزیه و تحلیل همچنین مکان مناسبی برای کسب اطلاعات در مورد سایت شما و افرادی است که از آن استفاده می کنند. در این قسمت می توانید به پرسش های زیر پاسخ دهید:

این نوع اطلاعات باعث می شود عملکرد سایت شما بهبود یابد. شما می توانید به جای یک هدف مبهم برای بهبود ترافیک، هدف مشخص تری داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که پست های وبلاگ شما ترافیک زیادی جذب می کند – این اطلاعات می تواند به شما بگوید که تولید محتوای بیشتر و تبلیغ درست آنها می تواند به افزایش بازدید ر کمک بیشتری کند.

تجزیه و تحلیل برای کمک به سئو سایت

تجزیه تحلیل دیجیتال با گوگل آنالیتیکس

Google Analytics همچنین برای دریافت اطلاعات راجع به سئو سایت شما نیز بسیار ارزشمند است. این پلتفرم می تواند راجع به نحوه تعامل کاربران با سایت شما و پیدا کردن کاربر جدید نیز به شما کمک کند. برای مثال با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید به پرسش های زیر پاسخ دهید:

بیشتر بخوانید:

سئو چیست؟ چگونه سایت خود را سئو کنیم ؟

در سئو، مانند بسیاری از موارد دیگر، اطلاعات قدرتمند هستند. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد بازدید کنندگان سایت و مخاطبان هدف خود داشته باشید، بهتر است. Google Analytics بستری است که انبوهی از داده ها را ارائه می دهد. با استفاده از آن می توانید به گزارش های صحیح دسترسی پیدا کرده و آنها را ارزیابی کنید.

سخن آخر

بمنظور پیشرفت در کسب و کارهای دیجیتالی باید راجع به نحوه تعامل کاربر با سایت خود اطلاعات زیادی داشته باشیم تا بوسیله آن بتوانیم نقاط قوت سایت خود را تقویت کنیم و نقاط ضعف را بر طرف کنیم. تجزیه تحلیل دیجیتال با گوگل آنالیتیکس یکی از معمول ترین و ساده ترین ابزارها برای بدست آوردن این اطلاعات است.