وبلاگ

تست A/B چیست؟ ترفندهای پیشبرد سایت با سعی و خطا

تست A/B
آموزش وردپرس

تست A/B چیست؟ ترفندهای پیشبرد سایت با سعی و خطا

فهرست مطالب

صرف نظر از این که وب سایت شما در چه زمینه ای است، احتمالاً زمان، پول و انرژی زیادی را صرف ایجاد و ساخت وب سایت خود کرده اید. بنابراین باید از آن حداکثر استفاده را ببرید!

از ثبت نام مشترکان ایمیل گرفته تا کلیک بر روی دکمه “اکنون بخرید”، هر صاحب سایتی می خواهد بهترین استفاده را از سایت خود داشته باشد. در واقع یک روش بسیار آسان برای انجام این کار وجود دارد و آن تست A/B است.

تست A/B چیست و چگونه کار می کند؟

تست A/B مقایسه دو نوع تغییر در یک صفحه وب، طراحی، تبلیغات یا سایر رسانه های بازاریابی است تا مشخص شود کدام نسخه با موفقیت بیشتری تبدیل می شود.

این کار به صورت تصادفی دو نسخه از یک وب سایت را برای کاربران مختلف و تنها با یک تغییر در وب سایت انجام می دهد (مانند رنگ، اندازه یا موقعیت دکمه فراخوان ) تا متوجه شویم کدام گزینه عملکرد بهتری دارد. ترافیک با استفاده از ابزارهای آزمایشی بصورت 50-50 بین دو وب سایت تقسیم می شود.

تست A/B با ایجاد دو نسخه از صفحه فرود، به نام نسخه A و نسخه B کار می کند. صفحات فرود به جز یک مورد تغییر، از مقدار کپی گرفته تا رنگ دکمه ارسال در فرم با هم یکسان هستند -. شما هر نسخه را به 50 درصد از بازدیدکنندگان سایت خود نشان می دهید و ضبط می کنید که کدام نسخه عملکرد بهتری دارد. نسخه ای که در یک آزمون آماری بهتر عمل کند برنده است و در آینده به عنوان صفحه فرود رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

تست A/B به شما این امکان را می دهد تا تصمیم نهایی را در مورد اینکه آیا یک طرح از طرح بعدی بهتر عمل می کند یا خیر، به بازدیدکنندگان سایت خود بدهید.

 

همچنین این تست به شما درک عمیق تری از انگیزه ها و موانع مشتری می دهد تا بتوانید درک کنید که چگونه محصولات، خدمات و سایت خود را بهتر ساختار دهی کنید تا نیازهای رو به رشد آنها را برآورده کنید. به دست آوردن این بینش ها اغلب بدون آزمایش دشوار است.

بیشتر بخوانید:

در نتیجه، تست A/B می تواند تأثیر فوق العاده ای بر نتیجه نهایی کار شما داشته باشد. به عنوان مثال، تصور کنید یک قیف فروش دارید که ماهانه 1000 امتیاز جدید دریافت می کند. نرخ تبدیل قیف شما 3 درصد است و هر مشتری جدید 1000 دلار سود دارد. با این نرخ، شما 1000 * 3 درصد * 1000 دلار = 30،000 دلار در ماه درآمد دارید. اگر بتوانید نحوه افزایش نرخ تبدیل خود را از طریق تست A/B به 4 درصد برسانید، می توانید سود خود را 10000 دلار در ماه افزایش دهید.

برای بهبود وب سایت چه چیزهایی را می توانید آزمایش کنید؟

برای بهبود وب سایت چه چیزهایی را می توانید آزمایش کنید؟

تقریباً هر چیزی را می توان تست A/B کرد و می توان از آن برای بهبود وب سایت خود به روش های مختلف استفاده کرد. به طور کلی، می توانید طرح، کپی یا پیشنهادها را آزمایش کنید.” “طراحی به معنی رنگ، طرح، فونت ها و تصاویر است. کپی محتوای صفحه است، مانند سرصفحه یا توضیحات محصول. در نهایت، پیشنهاد دقیقاً همان چیزی است که از مردم می خواهید انجام دهند، مانند ثبت نام در دوره الکترونیکی یا خرید محصول. “

بیشتر بخوانید:

8 ترفند طلایی تا نوشتن توضیح محصول سئو شده

البته با اینکه با استفاده از تست A/B هر چیزی را می توان آزمایش کرد، اما به این معنی نیست که باید برای همه چیز استفاده شود. بسیار مهم است که یک استراتژی برای به کارگیری آن در راههایی وجود داشته باشد که واقعاً از آن حداکثر استفاده را ببرند.

تست سایت نیازمند موارد زیر است:

تنها پس از جمع آوری مسائل می توانید آن ها را اولویت بندی کنید و تصمیم بگیرید که چه راه حل هایی می تواند برای بهبود مسائل کشف شده مورد تست قرار دهید. یک فرضیه برای آزمون ضروری است زیرا در نهایت این آمار است که تست A/B را قابل اجرا می کند.

یک مبتدی تست A/B را باید از کجا شروع کند؟

تقریباً می توانید هر چیزی را در سایت خود آزمایش کنید، از طول صفحه فرود خود تا رنگ دکمه خرید، اما باید مواردی را که فکر می کنید بیشترین تفاوت را در نتایج شما ایجاد می کنند، در اولویت قرار دهید. یک مبتدی اغلب باید با یکی از چهار مورد مهم زیر شروع کند.

1. طول کپی

از آنجا که طول متن یک وب سایت اغلب می تواند تأثیر بسزایی در نرخ تبدیل صفحه داشته باشد، اما تا زمانی که آن را به مشتریان بالقوه واقعی در ورژن A نشان ندهید دشوار است بدانید که آیا برای توضیح ایده خود به کپی بیشتری نیاز دارید یا خیر.

2. عنوان

تیتر معمولا اولین چیزی است که مردم آن را می بینند، بنابراین استفاده از آن برای جلب توجه کاربران بسیار مهم است. برخی از سایتها قبل از تصمیم گیری در مورد گزینه نهایی، از تست A/B در 10 عنوان یا بیشتر استفاده می کنند.

3. CTA

این متن با اینکه کوتاه است اغلب می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. به عنوان مثال، دکمه ای که به جای “خرید” می گوید “اکنون بخرید” ممکن است احساس فوریتی ایجاد کند که مردم را ترغیب می کند روی آن کلیک کنند یا احساس اضطرار کاذب ایجاد می کند که باعث می شود مردم از آن اجتناب کنند.

4. تصاویر

تصاویر احساسات مهمی را منتقل می کنند، اما همیشه نمی توان به آسانی دانست که کدام تصاویر کار می کنند و کدام یک برای مخاطبان شما مناسب خواهد بود. مانند عناوین، می توانید قبل از انتخاب بهترین آن ها، انواع مختلفی از آنها را آزمایش کنید.

 

اگر می خواهید مناطق دیگر سایت خود را بررسی کنید، مدتی را صرف آشنایی با مخاطبان خود کنید. “با استفاده از Google Analytics، می توانید برجسته ترین نقاط مشکل دار سایت خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، در وب سایت تجارت الکترونیک خود، جریان ترافیک ممکن است به این شکل باشد: صفحه اصلی -> صفحه محصول -> سبد خرید -> پرداخت. در اینصورت می توانید متوجه شوید که افراد در کدام مرحله از سایت خارج می شوند و سایت را ترک می کنند. بزرگترین محل خروج را پیدا کنید و برای کاهش آن آزمایشی را روی آن مرحله اجرا کنید. آزمایشات را بر اساس اینکه بیشترین پیشرفت می تواند از کجا ناشی شود، در اولویت قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

تجزیه تحلیل دیجیتال با گوگل آنالیتیکس به بیانی ساده

چه مدت باید آزمایش A/B را انجام دهید؟

وقتی صحبت از آزمایش می شود، هیچ محدوده زمانی جادویی وجود ندارد. بستگی به ترافیک جریان یافته در سایت شما دارد. اگر ترافیک کمی دارید، بگذارید آن تست A/B برای مدتی اجرا شود. شما قبل از اینکه بتوانید نتیجه گیری کنید، به یک هفته ترافیک در هر دو طرف آزمون نیاز دارید.

ابزارهایی وجود دارد که می تواند به شما در تعیین زمان آزمایش کمک کند. یک آزمون A/B زمانی کامل می شود که تفاوت آماری معنی داری بین نسخه های A و B صفحه فرود شما وجود داشته باشد. اکثر نرم افزارهای تست A/B دارای یک ماشین حساب داخلی برای تعیین زمان رسیدن به یک عدد قابل توجه هستند، بنابراین شما مجبور نیستید کاری انجام دهید.

چگونه تست های A/B را تنظیم می کنید؟

بسته به سطح مهارت شما، ممکن است بتوانید خودتان آزمون را تنظیم کنید. آزمایش A/B در ابتدا بسیار دلهره آور به نظر می رسد، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که خودتان آن را امتحان نکنید. قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که درک خوبی از تغییراتی که می خواهید آزمایش کنید و ابزارهایی که قصد استفاده از آنها را دارید، دارید. اگر در راه اندازی تست A/B به کمک نیاز دارید، با یک توسعه دهنده وب تماس بگیرید تا در فرآیند راه اندازی کمک کند.

 

مرحله بعدی استفاده از نرم افزار برای نشان دادن هر نسخه از سایت شما به 50 درصد از بازدیدکنندگان سایت است. می توانید از ابزارهایی مانند Optimizely، VWO یا Omniconvert برای ایجاد تست های A/B در سایت خود استفاده کنید. با ابزارهای بسیار ساده می توانید بدون کد نویسی تغییراتی را که می خواهید در صفحه خود ایجاد کرده و عناصر را تغییر دهید.

این ابزارها معمولاً همزمان با Google Analytics کار می کنند. برای کسانی که نیازهای پیچیده تری دارند، Kissmetrics، Crazyegg یا Optimizely را توصیه می شود.

افزونه های وردپرس برای آزمایش A/B می تواند برای مبتدیان مفید باشد. آنها به شما محدودیت هایی برای فعالیت می دهند. این افزونه ها را مانند چرخ های آموزشی در نظر بگیرید. یکی که افزونه هایی که مشتریان زیاد با آن کار می کنند Nelio Native A/B است و دیگری که اغلب استفاده می شود Simple Page Tester است. ابزارهای زیادی وجود دارد که هیچ هزینه ای برای شما ندارد. در نهایت، شما به یک ابزار دقیق نیاز دارید که بتواند به شما کمک کند ترافیک را به دو طرح مختلف تقسیم کرده و اطلاعاتی را برای نشان دادن برنده و سایر داده ها و معیارهایی که ممکن است برای شما مهم باشند به شما ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

آموزش ساخت پلاگین وردپرس در 5 مرحله

چگونه نتایج خود را تجزیه و تحلیل می کنید؟

چگونه نتایج خود را تجزیه و تحلیل می کنید؟

ابزارهای تست A/B معمولاً همیشه دارای داشبورد تجزیه و تحلیل یا آمار هستند. اگر ابزار شما این کار را نمی کند، مطمئناً از ابزار اشتباه استفاده می کنید. این داشبوردها باید عملکرد نوع A خود را در مقابل نوع B شما نشان دهند. ابزارهای خوب با توجه به میزان ترافیکی که در طول آزمایش پشت سر گذاشته است، میزان اطمینان را برای شما فراهم می کند. “

 

در پایان آزمایش، به دنبال افزایش یا کاهش احتمالی نرخ تبدیل برای گروه های مختلف باشید. تجزیه و تحلیل نتایج بخش مهمی است و اغلب نادیده گرفته می شود. ابتدا، باید ببینید آیا فرضیه شما تأیید شده است یا خیر. سپس، بر اساس نتایج، بررسی کنید که آیا آزمایش های بعدی دیگری وجود دارد که می توان در نظر گرفت.

 

به عنوان مثال، Shukairy حذف یک ویدیو و قرار دادن تصویر ثابت در سایت اشتراک مشتری را آزمایش کرد. هنگامی که تیم او تأیید کرد که تصویر ایستا تبدیل ها را افزایش می دهد و فرضیه گروه را برای حذف قسمت بالای صفحه تأیید کرد، آنها مجدداً ویدیو را به شیوه ای متفاوت با همان تصویر ثابت معرفی کردند و نتایج دو برابر شد.

بیشتر بخوانید:

بهینه سازی تصاویر در وردپرس | تمام آنچه باید بدانید (2021)

 

او می گوید: این آزمایش، الگوهای رفتاری مشتری را نشان می دهد، دوست دارد و دوست ندارد، البته بسته به اینکه شما در حال آزمایش چه عنصری هستید.این داده ها می تواند در تست های آینده شما تاثیر بگذارد.

چگونه می توان تست های گذشته را آرشیو کرد؟

حتی پس از خروج از یک آزمایش A/B خاص، می توانید داده ها را در صورت تمایل برای ارجاع در آینده ذخیره کنید. ایده خوبی است که همه نتایج و یافته های آزمایش را در کنار هم نگه داریم. می توان از یک پوشه جداگانه در Google Drive استفاده  کنید. در اینصورت می توانید به راحتی یافته های خود را با اعضای تیم مربوطه و تصمیم گیرندگان به اشتراک بگذارید. اکثر ابزارهای تست A/B نتایج آزمایش را برای ارجاع بعدی ذخیره می کنند.

بیشتر بخوانید:

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو | چگونه بهترین عبارت کلیدی را انتخاب کنیم؟

سخن آخر

برای استفاده بهینه از آزمایش A/B، صبور باشید و ساعت ها برای انجام درست آن وقت بگذارید. تست A/B در استراتژی شما می تواند یک دارایی شگفت انگیز برای شرکت شما باشد – اگر به درستی انجام شود. به دست آوردن دانش و مهارت های لازم برای بهینه سازی تبدیل حرفه ای و تست کننده A/B غیرممکن نیست. با این حال، برای حفظ یک برنامه آزمایش موفق، نیاز به مطالعه، کار سخت و توجه زیاد به جزئیات است. “

تا زمانی که با اهمیت آماری سایت خود و الگوهای ترافیک خود آشنا نشده اید، با آزمایش های کوچک شروع کنید.

 

درست مثل هر چیز دیگری، تمرین هم یک راه عالی است. ابتدا با مشخص کردن صفحه ای که می خواهید بر روی آن کار کنید شروع کنید. سپس، یک فرضیه در مورد اینکه چه عنصری را برای بهبود تبدیل تغییر دهید، ارائه دهید. با استفاده از ابزارهای فوق، انجام آزمایش جدید بسیار آسان می شود. هرچه آزمایش های بیشتری انجام دهید، سریعتر می توانید تبدیل و فروش خود را بهبود بخشید.

منبع:

https://www.dreamhost.com/blog/ab-testing-your-website/

5 3 رای ها
امتیاز دهید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد اینلاین
نمایش همه دیدگاه ها
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx
()
x

رایگان یاد بگیرید

دوره آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی با وردپرس

زودتر از سایرین از جدیدترین دوره های آموزشی رایگان ما با خبر شوید
اطلاعات شما هرگز با شخص ثالث به اشتراک گذاشته نمی شود