وبلاگ

توضیحات متا چیست؟ تاثیر Meta Description در سئو

توضیحات متا
دیجیتال مارکتینگ / آموزش سئو

توضیحات متا چیست؟ تاثیر Meta Description در سئو

فهرست مطالب

توضیحات متا یک ویژگی در برچسب‌های متای سایت است که به توصیف صفحه شما کمک می کند. این قطعه متن ممکن است در نتایج موتور جستجو بعد از عنوان مقاله شما نشان داده شود، اگرچه گاهی اوقات، موتورهای جستجو به جای آن، قطعه ای از متن را به صلاح دید خود به کاربر نمایش می دهند. موتورهای جستجو مانند Google اغلب توضیحات متا را در نتایج جستجو نمایش می دهند. تگ متا می تواند بر نرخ کلیک در سایت تأثیر بگذارد.

برای مثال

توضیحات متا

در این تصویر متنی که دور آن با کادر آبی مشخص شده است، توضیحات متا است.

کد html توضیحات متا بصورت زیر نوشته می شود:

Meta Description

با کلیک راست روی صفحه و انتخاب “view source” یا “view page source” می توانید تگ توضیحات متا را در هر صفحه وب پیدا کنید:

وقتی کد صفحه را مشاهده کردید، احتمالاً یک برچسب توضیحات متا مشاهده خواهید کرد که ظاهری شبیه به شکل زیر دارد:

توضیحات متا

این اطلاعات چند هدف دارد، یکی از آنها این است که به عنوان قطعه متن در SERP ظاهر می شود، هنگامی که جستجوگرها برای یک عبارتی جستجو می کنند که صفحه شما برای آن رتبه گرفته است از توضیحات متا استفاده می شود. متا دیسکریپشن باید به کاربران اینترنت توضیح مختصری از آنچه در صورت کلیک بر روی سایت شما پیدا می کنند، بدهد.

بیشتر بخوانید :

سئو چیست؟ چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

طول بهینه توضیحات متا

توصیفات متا می تواند هر طولی داشته باشد، اما Google به طور کلی قطعه‌ای از آن با سایز 155–160 کاراکتر را انتخاب می‌کند. بهتر است توصیفات متا به اندازه طولانی باشد که بتواند صفحه ای که مربوط به آن است را توصیف کند، اما بطور معمول طول توضیحات بین 150 تا 160 کاراکتر را است. به خاطر داشته باشید که طول “بهینه” متا دیسکریپشن بسته به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. هدف اصلی شما باید نوشتن توضیحاتی باشد که کاربر با خواندن آن‌ها سایت شما را انتخاب کند و یا به عبارتی کلیک به همراه داشته باشد.

البته از سال 2017، Google حداکثر 275 نویسه در SERP نشان می دهد. بنابراین، باید برچسب‌های متای توضیحات صفحه خود را حداکثر 275 کاراکتر تنظیم کنید.

فرمت بهینه توضیحات متا

برچسب‌های توصیف متا گرچه با رتبه بندی موتور جستجو عجین نیستند، اما برای به دست آوردن کلیک کاربر از SERP بسیار مهم هستند. این پاراگرافهای کوتاه فرصتی برای مدیر وب سایت بوجود می آورد تا محتوای خود را برای جستجوگران اینترنت تبلیغ کند. کاربران وب با خواندن این پاراگراف‌های کوتاه تصمیم می گیرند که بر روی سایت کلیک کنند یا خیر. زیرا توضیحات meta خلاصه ای از محتوای صفحه را به آن‌ها نشان می دهد.

توضیحات متای یک صفحه باید بصورت هوشمندانه از کلمات کلیدی مورد هدف صفحه استفاده کند، اما همچنین باید یک توصیف جذاب از مطلبی که جستجوگر می خواهد بدست آورد برای کاربر مهیا کند تا او را قانع کند که بر روی مطلب کلیک کند. توضیحات meta باید مستقیماً مربوط به صفحه ای باشد که برای آن نوشته شده و از توصیف مورد استفاده در سایر صفحات منحصر به فرد باشد.

فاکتورهای امتیازدهی گوگل

گوگل در سپتامبر 2009 اعلام کرد که نه توصیفات متا و نه کلمات کلیدی در الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل برای جستجوی وب نقش ندارند. با این حال تگ توصیفات متا می تواند بر CTR یک صفحه (نرخ کلیک) در Google تأثیر بگذارد که می تواند بر توانایی رتبه بندی یک صفحه تأثیر مثبت داشته باشد. به همین دلیل تلاش برای نوشتن توضیحات متا امری مهم است.

بهترین روشهای سئو با استفاده از meta description

یک نسخه تبلیغاتی جذاب بنویسید

توضیحات متا ( meta description)مانند یک متن تبلیغاتی عمل می کنند. خوانندگان را از طریق SERP به سمت یک وب سایت می کشانند. آن‌ها یک بخش قابل مشاهده و مهم در بازاریابی جستجو (search marketing) هستند. تهیه یک توصیف خواندنی و جذاب با استفاده از کلمات کلیدی مهم می تواند میزان کلیک را برای یک صفحه وب خاص بهبود بخشد. برای به حداکثر رساندن نرخ کلیک در صفحات نتیجه موتور جستجو، توجه به این نکته مهم است که گوگل و سایر موتورهای جستجو هنگام مطابقت عبارتی که کاربر جستجو می کند  با کلمات کلیدی در توضیحات متا، آن‌ها را پررنگ می کند. این متن پررنگ می تواند نظر جستجوگران را به خود جلب کند. بنابراین تا جایی که ممکن است توضیحات متا را طوری بنویسید که در بردارنده عبارت‌های کلیدی محتوای صفحه شما باشد.

Meta Description

بیشتر بخوانید:

سئو داخلی چیست ؟ با سئو On Page بیشتر آشنا شوید

از استفاده از توضیحات متای کپی شده پرهیز کنید

همانند عنوان مقاله، مهم است که متا در هر صفحه منحصر به فرد باشد. در غیر این صورت، در نهایت با نتایج SERP مواجه می شوید که مانند تصویر زیر است:

توضیحات متا

یکی از راه‌های مقابله با توضیحات متا تکراری، پیاده سازی روشی پویا و برنامه ای برای ایجاد توضیحات متای منحصر به فرد برای صفحات بصورت خودکار است. البته باید بدانید که هیچ جایگزینی برای توصیفاتی که برای هر صفحه بصورت دستی می نویسید وجود ندارد.

از علامت نقل قول استفاده نکنید

هر زمان که از علامت نقل قول در HTML یک توضیح متا استفاده می شود، Google در هنگام نمایش در SERP آن توصیف را در مکان نقل قول قطع می کند و بیشتر از آن را نمایش نمی دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، بهترین کار این است که تمام نویسه‌های غیر الفبا را از توضیحات متا حذف کنید. اگر علامت نقل قول در توضیحات متای شما مهم است، برای جلوگیری از کوتاه کردن متن توضیحات می توانید از علائم HTML به جای نقل قول مضاعف استفاده کنید.

بعضی اوقات اشکالی ندارد که متا توضیحات را ننویسید

اگرچه متداول است که نوشتن یک توصیف متا خوب به جای اینکه موتورها یک صفحه وب مشخص را بصورت پیشفرض انتخاب کنند، عاقلانه تر است، اما این همیشه صدق نمی کند. برای شناسایی اینکه آیا باید توضیحات متای خود را بنویسید یا نه از این قانون کلی استفاده کنید:

  • اگر صفحه ای برای یک تا سه اصطلاح نوشته شده است، توضیحات متای خود را بنویسید که کاربرانی را که جستجوهای آن‌ها از بین آن اصطلاحات است را هدف قرار دهید.
  • اگر صفحه ای که دارید تعداد بیشتری عبارت (سه یا تعداد بیشتری کلمه کلیدی) را هدف قرار داده است، گاهی اوقات عاقلانه تر خواهد بود که اجازه دهید موتورها خودشان توضیحات متا را جمع کنند و بوجود آورند. دلیل آن ساده است: هنگامی که موتورهای جستجو یک توضیح متا را جمع می کنند، آنها همیشه کلمات کلیدی و عبارات اطراف را که کاربر جستجو کرده است نمایش می دهند.

 

یک نکته مهم برای حذف عمدی برچسب‌های توضیحات متا:

به خاطر داشته باشید که سایت‌های اشتراک اجتماعی مانند فیس بوک معمولاً از برچسب توصیف متا یک صفحه به عنوان توضیحی که هنگام اشتراک صفحه در سایت‌های آنها ظاهر می شود، استفاده می کنند. بدون برچسب تگ متا، سایت‌های اشتراک اجتماعی ممکن است فقط از اولین متنی که می توانند پیدا کنند استفاده کنند. بسته به متن اول صفحه شما، این ممکن است تجربه کاربری خوبی برای افرادی که از طریق اشتراک اجتماعی با محتوای شما روبرو می شوند ایجاد نکند.

توضیحات متا

چگونه یک متا دیسکریپشن خوب بنویسیم

بهترین روش برای ایجاد توضیحات متا خوب مانند نوشتن متن تبلیغاتی عالی است:

یک توصیف متای خوب تجربه کاربر را اولویت بندی می کند و دارای سه ویژگی زیر است:

برای نوشتن یک توضیح متای خوب و افزایش کلیک از طریق جستجوی ارگانیک:

سخن آخر

موتورهای جستجو همیشه از توضیحات متای شما استفاده نمی کنند، در برخی موارد، موتورهای جستجو ممکن است توصیف متا را که یک مدیر وب در HTML یک صفحه مشخص کرده است، نادیده بگیرند. دقیقاً زمانی که این اتفاق می افتد غیرقابل پیش بینی است، اما غالباً این اتفاق می افتد زمانی که Google تصور نمی کند توضیحات متا موجود به اندازه کافی به درخواست کاربر پاسخ می دهد و قطعه ای را از صفحه هدف مشخص می کند که مطابقت بیشتری با درخواست جستجوگر دارد.

منابع :

سایت MOZ

سایت WordPress.com

 

5 1 رای
امتیاز دهید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد اینلاین
نمایش همه دیدگاه ها
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx
()
x

رایگان یاد بگیرید

دوره آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی با وردپرس

زودتر از سایرین از جدیدترین دوره های آموزشی رایگان ما با خبر شوید
اطلاعات شما هرگز با شخص ثالث به اشتراک گذاشته نمی شود