وبلاگ

سئو داخلی چیست ؟ با سئو On Page بیشتر آشنا شوید

d
آموزش سئو / دیجیتال مارکتینگ

سئو داخلی چیست ؟ با سئو On Page بیشتر آشنا شوید

فهرست مطالب

سئو داخلی سایت یا سئو در صفحات سایت (on-page seo)، روشی برای بهینه سازی عناصر موجود در وب سایت است. سئو داخلی سایت با سئو خارجی سایت که به معنی لینک دادن به سایت از خارج از آن است متفاوت است. از سئو داخلی برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو و جذب ترافیک مرتبط به صفحات وب سایت استفاده می‌شود. SEO داخلی سایت به معنی بهینه سازی محتوا و کد html یک صفحه است.

در کنار کمک به موتورهای جستجو برای تفسیر محتوای صفحه، سئو مناسب در سایت همچنین به کاربران کمک می‌کند تا به سرعت و به وضوح درک کنند که یک صفحه مربوط به چه چیزی است و آیا به جستجوی آنها پاسخ می‌دهد. در حقیقت، سئو خوب در سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند بفهمند اگر یک انسان از یک صفحه بازدید کند، چه چیزی را می‌بیند.

هدف نهایی از سئو داخلی سایت، ساده سازی هرچه بیشتر کشف محتوا توسط موتورهای جستجو و کاربران است.

مقالات مرتبط :

کلمات کلیدی، محتوا و سئو داخلی سایت

در گذشته، SEO داخلی سایت مترادف بود با استفاده از کلمات کلیدی در چند مکان از یک مقاله یا محتوای تولید شده. استفاده از کلمات کلیدی دیگر به تنهایی در مرکز توجه سئو داخلی سایت نیست. در گذشته، اینکه آیا صفحه ای برای یک اصطلاح خاص رتبه بندی می‌شد یا خیر، منوط به استفاده از کلمات کلیدی مناسب در مکان‌های خاص و مورد انتظار در وب سایت بود تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای آن صفحه وب را پیدا کنند و درک کنند.

امروزه، موتورهای جستجو رشد پیچیده تری کرده اند. آنها می‌توانند معنای یک صفحه را از روی استفاده از مترادف‌ها، زمینه ای که محتوا در آن ظاهر می‌شود یا حتی فقط با توجه به تکرار ترکیب کلمات خاص، استخراج کنند. در حالی که استفاده از کلمات کلیدی هنوز مهم است، اما روشهای تجویزی مانند استفاده از یک کلمه کلیدی منطبق دقیق در مکانهای خاص به تعداد لازم، دیگر به معنای SEO داخلی سایت نیست. آنچه مهم است ارتباط محتوایی است. برای هر یک از صفحات سایت خود، از خود بپرسید که محتوایی که تولید شده است چقدر به سوالی که کاربر در ذهن داشته و جستجو کرده پاسخ می‌دهد و مرتبط است.

به این ترتیب، سئو داخلی سایت کمتر به تکرار یا قرار دادن کلمات کلیدی می‌پردازد و بیشتر به درک اینکه کاربران شما چه کسانی هستند، به دنبال چه چیزی هستند و همچنین در مورد چه موضوعاتی (کلمات کلیدی) می‌توانید محتوایی ایجاد کنید که به بهترین وجه نیازهای آن‌ها را برآورده کند می‌پردازد. صفحاتی که دارای این معیارها هستند دارای محتواهایی هستند که موارد زیر را در بردارند:

  • کاربر پسند باشند: آیا مطالب نوشته شده قابل خواندن و سلیس هستند؟ آیا در سایت شما به گونه ای سازمان یافته اند که به راحتی قابل مرور باشند؟ آیا مملو از تبلیغات و پیوندهای وابسته هستند!؟
  • منحصر بفرد باشند: محتواهای کپی شده از مکانهای دیگر سایت شما (یا مکانهای دیگر در اینترنت) ممکن است بر توانایی سایت در رتبه بندی در SERP‌ها تأثیر بگذارد.
  • معتبر و قابل اعتماد باشند: آیا محتوای شما به عنوان منبع قابل اتکا برای اطلاعات در مورد یک موضوع خاص، به تنهایی پاسخگو است؟
  • با هدف جستجوی کاربر هماهنگ شده باشند: عناوین محتوا باید با سوالاتی که کاربر به دنبال جواب آن‌ها است مطابقت داشته باشند.

سئو داخلی سایت بدون استفاده از عبارت‌های کلیدی

سئو داخلی

علاوه بر کلمات کلیدی مورد استفاده در محتوای یک صفحه وب و نحوه بحث در مورد آنها، چندین عنصر دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند بهینه سازی سایت در یک صفحه را تحت تأثیر قرار دهد.

این موارد شامل آیتم‌هایی مانند موارد زیر هستند :

همه این عناصر به همان ایده اصلی برمی‌گردند که یک صفحه چقدر قابل استفاده است (از نظر فنی و غیر فنی)، هرچه این موارد بیشتر رعایت شده باشند بهینه سازی آن صفحه در سایت بهتر است.

فاکتورهای تاثیر گذار بر رتبه داخلی صفحه

در صورت بهینه سازی صحیح صفحات سایت، عوامل رتبه بندی درون صفحه ای می‌توانند تأثیر زیادی در توانایی رتبه بندی صفحه شما داشته باشند. بزرگترین فاکتورهای داخلی سایت که بر رتبه بندی موتور جستجو تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

محتوای صفحه

محتوای یک صفحه همان چیزی است که آن را شایسته خروجی به عنوان نتیجه جستجو می‌کند. این همان چیزی است که کاربر مشاهده می کند و بنابراین برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. ایجاد محتوای خوب مهم است. محتوای خوب چیست؟ از دیدگاه سئو، محتوای خوب دارای دو ویژگی است. محتوای خوب باید تقاضا را تأمین کند و باید پیوند پذیر باشد.

 

محتوای خوب باید تقاضای کاربر را تأمین کند

درست مانند بازارهای جهانی، اطلاعات تحت تأثیر عرضه و تقاضا هستند. بهترین مطالب، محتواهایی هستند که بیشترین تقاضاها را تامین می‌کنند. محتوای خوب می‌تواند یک ویدئو، یک تصویر، یک صدا یا متن باشد، اما باید تقاضاها را تأمین کند تا محتوای خوبی در نظر گرفته شود.

 

محتوای خوب قابل پیوند است

از دیدگاه سئو اگر یک محتوا لینک پذیر نباشد، هیچ تفاوتی بین بهترین و بدترین محتوا در اینترنت وجود ندارد. اگر افراد نتوانند به آن لینک دهند، بعید است موتورهای جستجو آن را رتبه بندی کنند و در نتیجه محتوا نمی‌تواند ترافیک خوبی را به سمت وب سایت شما هدایت کند. متأسفانه، این رویداد خیلی بیشتر از چیزی که تصور می‌شود اتفاق می‌افتد. چند نمونه از این موارد عبارتند از: محتوایی که فقط پس از ورود به سیستم و لاگین کردن در سایت قابل دسترسی است و محتوایی که امکان اشتراک گذاری ندارد.

محتوایی که تقاضای شما را تأمین نکند یا پیوند پذیر نباشد از نظر موتورهای جستجو بد است.

تگ عنوان و تاثیر آن در سئو داخلی

برچسب‌های عنوان بعد از محتوا، دومین عامل مهم در search engine optimization داخلی سایت هستند. استفاده از عنوانهایی که به خوبی موضوع مورد بحث را منعکس می کنند تاثیر زیادی در جذب کاربر به سایت دارند.

آدرس اینترنتی صفحات

سئوکاران باید اطمینان حاصل کنند که موضوع محتوای وب سایت آن‌ها و سلسه مراتب رسیدن به آن‌ها در URL صفحه‌ها منعکس شده است. موارد زیر مثالی از ساختار URL هستند:

  • http://www.example.org/games/video-game-history

این URL به وضوح سلسله مراتب اطلاعات موجود در صفحه را نشان می‌دهد (تاریخچه مربوط به بازی‌های ویدیویی در زمینه بازی‌ها). این اطلاعات برای تعیین ارتباط یک صفحه وب داده شده توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شود. با توجه به سلسله مراتب، موتورها می‌توانند نتیجه بگیرند که این صفحه به طور کلی مربوط به تاریخ نیست بلکه بیشتر مربوط به تاریخچه بازی‌های ویدیویی است. این امر آن را به عنوان آیتمی‌ایده آل برای نتایج جستجو مرتبط با تاریخچه بازی‌های ویدیویی تبدیل می‌کند. بدون نیاز به پردازش محتوای صفحه، می‌توان تمام این اطلاعات را حدس زد.

مورد زیر نیز مثالی از ساختار URL است:

  • http://www.imdb.com/title/tt0468569

برخلاف مثال اول، این URL سلسله مراتب اطلاعات وب سایت را نشان نمی‌دهد. موتورهای جستجو می‌توانند ببینند که صفحه داده شده مربوط به عناوین (/ title /) است و در دامنه IMDB است اما نمی‌تواند تعیین کند صفحه مربوط به چه موضوعی است. اشاره به “tt0468569” چیزی نیست که یک وبگرد جستجو کند. این بدان معنی است که اطلاعات ارائه شده توسط URL برای موتورهای جستجو بسیار کم و ناقص است.

ساختار URL از این جهت مهم است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا اهمیت نسبی صفحه را درک کنند و یک معیار مرتبط مفید به صفحه داده شده اضافه می‌کند. اگر کلمات کلیدی در URL صفحه گنجانده شود افراد به احتمال زیاد با کلمه یا عبارت مربوطه پیوند برقرار می‌کنند.

بطور کلی می‌توان نتیجه گرفت اهمیت به تگ عنوان یا عنوان مقاله، آدرس اینترنتی مقاله (URL)، محتوای صفحه و متن جایگزین تصاویر مواردی هستند که باید در تولید محتواهایی با سئو داخلی مناسب به آن‌ها اهمیت داد.

در شکل زیر مثالی از صفحه وب موتور جستجو پسند مشاهده می‌کنید. تمام فاکتورهایی که باید در سئو داخلی وجود داشته باشد در آن رعایت شده است.

سئو داخلی
سئو داخلی

صفحه محتوا در این شکل به چند دلیل خوب در نظر گرفته شده است. اولاً، خود محتوا در اینترنت بی نظیر است (که باعث می‌شود از نظر موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کنند) و اطلاعات بسیار دقیقی را به طور عمیق پوشش می‌دهد. اگر یک جستجوگر در مورد Super Mario World سوالی داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که این صفحه به پرسش آنها پاسخ دهد.

جدا از مطالب ذکر شده، این صفحه به خوبی خود را در عنوان بیان می‌کند. موضوع صفحه در تگ عنوان (Super Mario World – Wikipedia) است، URL آن (http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_World) است. عنوان صفحه یا به عبارتی کلمات کلیدی “Super Mario World ” در متن جایگزین هر تصویر موجود در صفحه وجود دارد.

در مقابل، مثال زیر یک صفحه وب بهینه سازی نشده است. توجه کنید که تفاوت آن با مثال اول چیست.

سئو داخلی
سئو داخلی

این شکل نمونه ای از صفحاتی است که موتورهای جستجو زیاد آن را دوست ندارند،  صفحه، محتوایی را نشان می‌دهد که اصطلاح “Super Mario World” را هدف قرار داده است. با وجود اینکه موضوع صفحه در برخی از عناصر مهم صفحه وب مانند برچسب عنوان و تصاویر وجود دارد، اما قدرت محتوا نسبت به مثال ویکی پدیا کمتر است و اطلاعات موجود در صفحه کمتر به خواننده کمک می‌کند تا به سوالات خود پاسخ دهد.

توجه داشته باشید که شرح بازی به طور مشکوکی شبیه متون نوشته شده توسط یک بخش بازاریابی است. “ماریو بزرگترین ماجراجویی خود را آغاز کرده است، و این بار او یک دوست به همراه دارد.” این زبانی نیست که جستجوگران برای آن کوئری می‌نویسند و نوع پیامی ‌نیست که احتمالاً به سوالات جستجوگر پاسخ می‌دهد. این را با جمله اول مثال ویکی پدیا مقایسه کنید: “Super Mario World یک بازی پلتفرمی‌است که توسط نینتندو به عنوان یک سرگرمی ساخته و منتشر شده است.” در مثال بهینه سازی نشده، تنها چیزی که با جمله اول مشخص می‌شود این است که کسی یا چیزی به نام ماریو در یک ماجراجویی بزرگتر از ماجراجویی قبلی خود قرار دارد و او با یک دوست بی نام همراه است.

یک صفحه که بصورت بهینه دارای سئو داخلی است باید تمامی‌موارد زیر را در بر داشته باشد:

  • بصورت کاملا مبسوط به عنوان مقاله مربوط باشد.
  • موضوع مقاله در عنوان آن مشخص باشد.
  • موضوع مقاله در URL صفحه وجود داشته باشد.
  • موضوع مقاله در متن جایگزین تصاویر وجود داشته باشد.
  • موضوع مقاله به تعداد بالایی در تمام طول محتوا وجود داشته باشد.
  • محتوای تولید شده منحصر بفرد و تازه باشد.
  • به صفحه مربوط به شاخه اصلی خود لینک شده باشد.
  • به صفحات زیر شاخه‌های خود لینک شده باشد.
  • بتوان از آن صفحه به صفحه خانه سایت (home page) مراجعه کرد. برای مثال در قسمت بالا سمت چپ صفحه لوگو سایت که دارای لینک بازگشت به صفحه اصلی است وجود داشته باشد.

سخن آخر

موفقیت در جذب ترافیک ارگانیک امروزه نیازمند بهینه سازی عواملی است که موتورهای جستجو مهم می دانند. این عوامل نکات فنی، درون صفحه ای و خارج از صفحات سایت هستند. در طول سال‌ها، شاهد افزایش تمرکز بر روی تکنیک‌های سئو خارج از صفحه مانند ایجاد بک لینک و سایر عناصر فنی بوده ایم. اما واقعیت این است که اگر به اصول اساسی توجه نکنید و سئو داخلی سایت را رعایت نکنید، SEO خارج از صفحه عملکرد خوبی نخواهد داشت. متخصصان سئو می دانند که بهینه سازی در صفحه باید به طور مداوم در اولویت قرار گیرد. از آنجا که چشم انداز جستجو همیشه در حال پیشرفت است ، مهم است که از به روز بودن دانش SEO در صفحات وب سایت خود اطمینان حاصل کنید.

منابع: moz.com

5 2 رای ها
امتیاز دهید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد اینلاین
نمایش همه دیدگاه ها
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx
()
x