وبلاگ

سئو چیست؟ چگونه سایت خود را سئو کنیم ؟

banner
آموزش سئو / دیجیتال مارکتینگ

سئو چیست؟ چگونه سایت خود را سئو کنیم ؟

فهرست مطالب

سئو مخفف عبارت بهینه سازی موتور جستجو است. معادل انگلیسی این سرواژه‌ها Search Engine Optimization است. سئو به معنای افزایش مقدار و کیفیت ترافیک ورودی به وب سایت شما از طریق نتایج ارگانیک موتور جستجو است.

 

در سئو چه می گذرد

برای درک معنای واقعی SEO‌، بیایید این تعریف را تجزیه و تحلیل کرده و قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنیم:

کیفیت ترافیک. شما می توانید تمام بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا را به سمت سایت خود جلب کنید اما آیا همه آنها کاربران مد نظر شما هستند؟ تصور کنید شما یک کشاورز هستید که سیب می فروشید و گوگل افرادی را به سمت سایت شما هدایت کند که به دنبال رایانه‌های اپل ( می دانیم اپل در انگلیسی به معنای سیب است) هستند! به این نوع بازدید از سایت، بازدید بی کیفیت می گوییم. کیفیت ترافیک در سئو به معنای جذب بازدیدکنندگانی است که واقعاً به محصولاتی که شما ارائه می دهید علاقه مند هستند.

مقدار ترافیک. هنگامی که بتوانید افراد مناسب یا همان ترافیک با کیفیت را از طریق صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) به سمت سایت جذب کنید، حال هرچه این تعداد افراد بیشتر باشد برای سئو سایت شما بهتر خواهد بود. به این تعریف مقدار ترافیک می گوییم.

نتایج ارگانیک. تبلیغات بخش قابل توجهی از بسیاری از SERP‌ها را تشکیل می دهند. ترافیک ارگانیک، ترافیکی است که مجبور نیستید بابت دریافت آن هزینه ای پرداخت کنید. در تصویر زیر می توانید دو نوع ترافیکی که برای آن‌ها پول پرداخت شده (paid) در مقابل ترافیک رایگان و ارگانیک ( Organic) مشاهده کنید.

سئو

سئو چگونه کار می کند

شما ممکن است یک موتور جستجو را به عنوان وب سایتی در نظر بگیرید که باید سوال خود را در آن تایپ کنید (یا بصورت شفاهی صحبت کنید). سپس این وب سایت که می تواند گوگل‌، یاهو‌، بینگ یا هر موتور جستجوی دیگری باشد به صورت جادویی با یک لیست طولانی از پیوندهایی به صفحات مختلف وب، به شما پاسخ دهد. آیا تابحال فکر کرده اید که در پشت صحنه آن لیست‌های جادویی لینک‌ها چه چیزی وجود دارد؟

نحوه کار موتورهای جستجو به این صورت است: Google (یا هر موتور جستجویی که استفاده می کنید) دارای یک خزنده است که شروع به کار می کند و اطلاعات مربوط به تمام محتوایی را که می تواند در اینترنت پیدا کند جمع آوری می کند. خزنده‌ها همه این 1‌ها و 0‌ها را برای ایجاد فهرست و شاخص به موتور جستجو بازمی گردانند (می دانیم که زبان کامپیوتر 0 و 1 است). سپس این شاخصها به عنوان ورودی به یک الگوریتم داده می شوند. این الگوریتم سعی می کند همه آن داده‌ها را با درخواست شما مطابقت دهد.

فاکتورهای زیادی برای الگوریتم موتور جستجو در خصوص رتبه بندی محتوایی موجود در اینترنت و نشان دادن آن‌ها به عنوان خروجی وجود دارد. در اینجا نحوه رتبه بندی این مطالب توسط گروهی از متخصصان آورده شده است. به این موارد در کنار هم سئو گفته می شود.

سئو

عنوان فاکتورهای امتیازدهی به سایت

درصد امتیاز

نام دامنه، پسوند TLD، زمان پاسخ HTTP

5.21

میزان استفاده از عبارت کلیدی

6.98

معیارهای اجتماعی ( لینک‌ها و به اشتراک گذاری مطالب در صفحات اجتماعی)

7.24

میزان ترافیک ورودی

8.06

نام دامنه بیشتر در چه زمینه ای استفاده شده است

8.59

یکتایی محتوا، طول محتوا و‌…

9.8

ارتباط معنایی محتواهای روی سایت

14.94

نحوه توزیع لینک در محتوا

19.15

لینک‌های خارجی به سایت

20.94​

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

SEO کلاه سفید” به تکنیک‌های سئو‌، بهترین روش‌ها و استراتژی‌هایی گفته می شود که مطابق با قانون موتور جستجو هستند و تمرکز اصلی آن‌ها برای ارائه مطالب با ارزش بیشتر به مردم است.

SEO کلاه سیاه” به تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی گفته می شود که سعی در اسپم کردن / گول زدن موتورهای جستجو دارند. گرچه سئو کلاه سیاه می تواند کارساز باشد اما وب سایت‌ها را در معرض خطر امتیازمنفی و پنالتی و یا نمایه سازی (حذف از نتایج جستجو) قرار می دهد و دارای پیامدهای اخلاقی است.

وب سایت‌های مجازات شده، مشاغل ورشکسته شده ای دارند. اینها دلایلی هستند که باید در انتخاب متخصص یا آژانس سئو بسیار مراقب باشید.

 

سئو را

 

در این بخش از مقاله به شما کمک می کنیم هر آنچه در مورد سئو باید بدانید را یاد بگیرید.

طراحی یک سایت با رتبه سئو بالا

پس از آماده شدن برای شروع طراحی سایت، اولین قدم این است که یک نام دامنه مبتنی بر سئو انتخاب کنید.

محتوا و نشانه گذاری مربوطه

تا وقتی یک سایت محتوا نداشته باشد در واقع یک سایت نیست. SEO برای محتوا دارای متغیرهای خاص و تکنیک‌هایی است که می توان ساعت‌ها راجع به آن بحث کرد. با انتخاب عبارت کلیدی مناسب شرع کنید. نوشتن مطالب مبتنی بر سئو و نوع نشانه گذاری‌های بکار رفته در متن به موتورهای جستجو کمک می کند بفهمند که محتوای شما واقعاً چه چیزی است.

موضوعاتی که مربوط به لینک‌ها و پیوندها است را بررسی کنید

همه آنچه را که لازم است در مورد پیوندهای موجود در سایت وجود داشته باشد، از لینک به انکر تکست گرفته تا لینک‌های ریداریکت (تغییر مسیر داده شده) را عمیق مطالعه کنید. مقالاتی در این باره بخوانید تا بفهمید چگونه و چه وقت از لینکهای nofollow استفاده کنید.

شما تا به اینجای کار محتوایی ایجاد کرده اید که افراد در جستجوی آن هستند و به سوالات آنها پاسخ می دهد و موتورهای جستجو می توانند آن را درک کنند‌، اما این کیفیت در تولید محتوا به تنهایی به معنای رتبه عالی سایت نیست. برای پیشی گرفتن از بقیه سایت‌ها با این کیفیت‌، باید اقتدار ایجاد کنید. با لینک گرفتن از وب سایت‌های معتبر‌، نام تجاری شما ساخته می شود. در این حالت است که مخاطبی به سایت شما وارد می شوند که به تقویت محتوای شما کمک می کنند و باعث بالا رفتن رتبه سایت شما می شوند.

گوگل تأیید کرده است که پیوندها و محتوای با کیفیت دو مورد از سه فاکتور مهم رتبه بندی برای سئو هستند. سایت‌های معتبر به سایر سایت‌های قابل اعتماد لینک می شوند و سایت‌های هرزنامه نیز به سایر سایت‌های هرزنامه لینک می دهند.

اما لینک دقیقاً چیست؟ چطور می توانید از طریق وب سایت‌های دیگر آنها را کسب کنید؟ اینها سوالاتی هستند که در بخشی که بررسی کردیم باید به آن‌ها پاسخ دهید.

سئو داخلی سایت

سئو داخلی سایت می تواند شامل موارد زیر باشد:

کلمات کلیدی خود را بازبینی کنید و آنهایی را که دارای موضوعات مشابه و هدف مشابه هستند را گروه بندی کنید. این گروه‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. به جای ایجاد صفحات منفرد و پخش و جدا از هم در سایت‌، برای هر زیر مجموعه ای از کلمات کلیدی یک بخش درست کنید و آن‌ها را در کنار هم قرار دهید.

اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید‌، SERP را برای هر کلمه کلیدی یا گروه کلمات کلیدی ارزیابی کنید تا مشخص شود محتوای شما چه نوع و چه قالبی باید داشته باشد. برخی از مشخصات صفحات رتبه بندی که باید به آن‌ها توجه کنید موارد زیر هستند:

  • آیا آنها دارای تصویر یا ویدیوهای زیادی هستند؟
  • آیا مطالب بلند هستند یا کوتاه و مختصراند؟
  • آیا محتواها بصورت لیست و موردی هستند یا بصورت پاراگراف قالب بندی شده است؟

از خود بپرسید‌، “چه کاری می توانید انجام دهید تا صفحه ای داشته باشید که از صفحه‌هایی که در حال حاضر برای کلمه کلیدی شما در سایت‌های رقیب وجود دارد رتبه بهتری بتوانید کسب کنید.

سئو داخلی به شما امکان می دهد تحقیقات خود را به محتوایی که مخاطبان شما دوست دارند تبدیل کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که از گرفتار شدن در دام تاکتیک‌های کم ارزش که می تواند بیش از کمک به آنها آسیب برساند‌، جلوگیری کنید!

عبارت‌های کلیدی و تاثیر آن بر سئو

بعد از انتخاب موضوعی که می خواهید برای آن محتوا داشته باشید باید در نظر بگیرید که می خواهید از چه عبارت کلیدی استفاده کنید که هم مخاطبان سایت شما و هم موتورهای جستجو را راضی کنید.

قدرت انتخاب عبارت کلیدی در درک بهتر شما از بازار هدف و چگونگی جستجو شدن آنها توسط کاربران برای رسیدن به خدمات یا محصولات شما نهفته است.

تحقیق در مورد عبارت کلیدی، اطلاعات خاصی را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند به شما در پاسخ به سوالات زیر کمک کند:

  • افراد در جستجوی چه چیزی هستند؟
  • چند نفر در جستجوی آن هستند؟
  • آنها در چه قالبی آن اطلاعات را می خواهند؟

در این بخش‌، شما باید ابزارها و استراتژی‌هایی را برای کشف این اطلاعات پیدا کنید. همچنین روشهایی را یاد بگیرید که به شما کمک کند تا محتوای قوی ایجاد کنید. هنگامی که متوجه شدید چطور مخاطبان هدف شما در جستجوی محتوای شما هستند‌، شروع به کشف دنیای کاملاً جدیدی از SEO استراتژیک می کنید!

سئو تکنیکال

اکنون که محتوای ارزشمندی را در زمینه تحقیقات جامع کلمات کلیدی طراحی کرده اید‌، اطمینان حاصل کنید که نه تنها محتوای شما توسط انسان قابل خواندن است‌، بلکه توسط موتورهای جستجو نیز قابل خواندن است!

نیازی نیست که درک فنی عمیقی از این مفاهیم داشته باشید‌، اما مهم است که درک کنید این دارایی‌های فنی چه کاری انجام می دهند تا بتوانید هوشمندانه در مورد آنها با توسعه دهندگان صحبت کنید. صحبت با زبان برنامه نویسان مهم است زیرا احتمالاً برای انجام برخی از بهینه سازی‌های خود به آنها نیاز خواهید داشت.

اگر بخواهید ساختار مناسبی در صفحات وب خود برای انسان و خزنده‌های موتورهای جستجو داشته باشید‌، درک بهینه سازی فنی برای SEO یا سئو تکنیکال بسیار ضروری است. برای این منظور باید سه بخش زیر را به درستی بررسی کنید:

  • نحوه کار وب سایت‌ها
  • موتورهای جستجو چگونه وب سایت‌ها را می فهمند
  • نحوه تعامل کاربران با وب سایت‌ها

از آنجا که ساختار فنی یک سایت می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد آن بگذارد‌، درک این اصول برای همه افراد بسیار مهم است. همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که این قسمت از راهنما را با برنامه نویسان‌، نویسندگان محتوا و طراحان خود به اشتراک بگذارید تا همه اعضای شرکت در ساخت یک سایت با رتبه عالی با هم همکاری کنند.

سخن آخر

روزانه تعداد بسیار زیادی از افراد در حال جستجو برای یافتن مطالب مورد نیاز خود هستند. شرکت‌ها و کسب و کارها به دنبال این هستند که این ترافیک را به سمت وب سایت خود هدایت کنند و برای این موضوع باهم رقابت می کنند. در این زمینه کسب و کارهایی موفق هستند که به اصول سئو آشنا هستند و آن‌ها را به کار می بندند.

منابع: moz.com

5 1 رای
امتیاز دهید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد اینلاین
نمایش همه دیدگاه ها
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx
()
x

رایگان یاد بگیرید

دوره آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی با وردپرس

زودتر از سایرین از جدیدترین دوره های آموزشی رایگان ما با خبر شوید
اطلاعات شما هرگز با شخص ثالث به اشتراک گذاشته نمی شود