وبلاگ

سرپ چیست؟ انواع مختلف SERP را بشناسیم | مفهوم سرپ در سئو

سرپ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ / آموزش سئو

سرپ چیست؟ انواع مختلف SERP را بشناسیم | مفهوم سرپ در سئو

فهرست مطالب

صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) که از سر واژه Search Engine Result Pages، گرفته شده است، صفحاتی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو در پاسخ به سوالات و جستجوی کاربر نشان می دهند. نتایج جستجو در دو دسته ارگانیک و پولی قرار می گیرند. نتایج ارگانیک آن‌هایی هستند که به دلیل کسب رتبه بالای سئو توانسته اند در صفحه اول قرار گیرند. نتایج پولی (paid) آن‌هایی هستند که برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل برای آن‌ها پول پرداخت شده است.

چرا سرپ در سئو مهم است؟

اکثر افراد روی نتایج ارگانیک در صفحه اول SERP کلیک می کنند و بندرت از صفحه دو بازدید می کنند. به همین دلیل است که همه می خواهند در صفحه اول گوگل باشند. اگر سایت شما در صفحه دو یا بالاتر باشد، عملاً نامرئی هستید. اما به چند قرار گرفتن در صفحه اول همیشه برابر با بازدید زیاد نیست. اول اینکه، تعداد کمی از نتایج ارگانیک به چند موقعیت اول می رسند. دوم اینکه، نتایجی که برای آن‌ها پول پرداخت شده است اغلب باعث پایین آمدن رتبه سایر صفحات در SERP می شوند.

بیشتر بخوانید:

سئو چیست؟ چگونه سایت خود را سئو کنیم ؟

به عنوان مثال، Google چهار تبلیغ زیر را که مربوط به خرید عینک بصورت آنلاین است را بالاتر از همه نشان می دهد سپس نتایج ارگانیک خود را نشان می دهند. با این حساب 39٪ از کل کلیک‌های صورت گرفته در سایت به نتایج پولی ختم می شود.

SERP
SERP

سوم اینکه، گوگل گاهی اوقات ویژگی‌های SERP را نشان می دهد که در نتایج جستجو به یک سوال وجود دارند. به عنوان مثال، فقط نگاهی به نتایج “بیشترین عبارت مورد جستجو در Google” بیندازید:

سرپ در سئو

از آنجایی که گوگل به سوال موجود در سرپ پاسخ می دهد، نیازی نیست تا جستجوگران بر روی نتیجه کلیک کنند.

انواع مختلف سرپ

سرپ برای هر پرسش متفاوت است. اما همه آنها از در یکی از سه گروه زیر قرار می گیرند.

1 - تبلیغات پولی

نتایج جستجوی پولی قبل و گاهی نیز بعد از نتایج ارگانیک ظاهر می شوند. هر دو نوع نتایج عملاً قابل تشخیص نیستند، تنها تفاوت اصلی در این است که تبلیغات پولی دارای کلمه Ad در خروجی هستند.

تبلیغات پولی

تبلیغات پولی به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) کار می کنند، به این معنی که تبلیغ کنندگان کلمات کلیدی را پیشنهاد می دهند و برای هر کلیک که روی آن‌ها اتفاق می افتد به Google هزینه پرداخت می کنند. بالاترین پیشنهاد دهندگان معمولاً جایگاه نخست را دارند، اگرچه گوگل عوامل دیگری مانند ارتباط آگهی با عبارت جستجو شده و CTR را نیز در نظر می گیرد.

2 - نتایج ارگانیک

نتایج جستجوی ارگانیک نیز صفحاتی از فهرست گوگل هستند. از آنجا که اغلب هزاران نتیجه منطبق با عبارت جستجو شده وجود دارد، گوگل آنها را با استفاده از صدها فاکتور رتبه بندی، مرتب می کند. در نتیجه، مناسب ترین و با کیفیت ترین صفحات به طور کلی در صفحه اول SERP‌ها قرار می گیرند.

هیچ کس از همه فاکتورهای رتبه بندی گوگل اطلاع ندارد، اما برخی از آنها شناخته شده هستند. به عنوان مثال، تعداد بک لینک‌های یک صفحه مهم هستند.

بیشتر بخوانید:

بک لینک چیست؟ چگونه بک لینک های بیشتری بدست بیاوریم؟

از نظر نحوه نمایش نتایج ارگانیک توسط گوگل، آنها معمولاً عنوان، URL و یک قطعه توصیفی را نشان می دهند.

با تنظیم برچسب عنوان صفحه، نشانگر URL و توضیحات متا می توانید به Google بگویید چه چیزی را در SERP نمایش دهد. با این حال، در حالی که گوگل تقریباً همیشه برچسب عنوان را در SERP نشان می دهد، اما غالباً چیزی غیر از توضیحات متا را برای انتخاب صفحه سایت انتخاب می کند. برای صفحات با داده‌های ساختاری، گوگل گاهی اوقات rich snippet‌ها را در کنار نتایج ارگانیک منظم نشان می دهد.

نتایج ارگانیک

نکته: اگر می خواهید در نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر شوید، باید بهترین و مرتبط ترین نتیجه برای عبارت مورد جستجو را تولید کنید. همچنین باید مطمئن شوید که گوگل می تواند صفحات شما را فهرست بندی (index) کند و آنها برای جستجو بهینه شده اند.

3 - ویژگی‌های سرپ

ویژگی‌های SERP نتایج غیر سنتی هستند. آن‌ها می توانند پولی (paid) یا ارگانیک (organic) باشند و یا مستقیماً از گراف اطلاعات گوگل (knowledge graph) گرد آوری شده باشند.

در حالی که هدف از ویژگی‌های SERP گاهی ایجاد مستقیم درآمد برای گوگل است (به عنوان مثال، تبلیغات خرید)، هدف اغلب ارائه اطلاعات در نتایج جستجو بدون نیاز به کلیک کردن بر روی نتیجه است. به همین دلیل، ویژگی‌های SERP تأثیر بسزایی در سئو سایت دارند. برآوردهای اخیر نشان می دهد بیش از 50٪ جستجوها در حال حاضر بدون کلیک پاسخ داده می شوند.

بیشتر بخوانید:

سئو داخلی چیست ؟ با سئو On Page بیشتر آشنا شوید

گوگل همیشه ویژگی‌های SERP را در نتایج نشان نمی دهد. آنها در طول چند سال اخیر با ایجاد گراف اطلاعات گوگل پدید آمده اند.

با این حال، برجسته بودن در ویژگی‌های SERP می تواند باعث افزایش کلیک بر روی وب سایت شما شود.

نکته: امکان نمایش در برخی از ویژگی‌های SERP وجود دارد، اما نحوه انجام این کار به نوع ویژگی بستگی دارد.

انواع ویژگی‌های سرپ | serp features

گوگل ده‌ها ویژگی SERP را در نتایج نشان می دهد و آنها همیشه ویژگی‌های جدیدی را آزمایش می کنند. در بخش زیر برخی از متداول ترین آنها، منابع داده‌های آنها و اینکه آیا امکان حضور در آنها برای جلب بازدید بیشتر به سایت شما وجود دارد، توضیح داده می شود.

  1. قطعه‌های ویژه (featured snippets)
  2. کارت دانش (knowledge card)
  3. پنل دانش (knowledge panel)
  4. بسته تصویر (image pack)
  5. داستان‌های برتر (top stories)
  6. مردم همچنین می پرسند (PAA)
  7. نتایج خرید (shopping results)
  8. جعبه‌های توییت‌ها (tweets boxes)
  9. لینک‌های سایت (sitelinks)
  10. فیلم‌ها (video)

1 - قطعات ویژه | Featured Snippets

قطعه‌های ویژه، قطعه محتوای یکی از صفحات وب با بالاترین رتبه را نشان می دهد. آنها معمولاً در بالای SERP نمایش داده می شوند، اگرچه نتایج دیگری نیز گاهی در بالای آنها ظاهر می شوند.

SEO SERP

قالب‌های رایج قطعات عبارتند از:

  • پاراگراف
  • لیست
  • جدول

همه قطعه‌های ویژه متن نیستند. Google گاهی اوقات فیلم‌ها را نشان می دهد (که اغلب به عنوان کلیپ‌های پیشنهادی نامیده می شوند).

سرپ چیست

آیا شما هم می توانید در بخشهای ویژه ظاهر شوید؟

بله. بیشتر اوقات، گوگل قطعه ویژه را از یکی از پنج نتیجه برتر انتخاب می کند.

اگر در یک عبارت کلیدی در پنج نتیجه برتر برای یک پرس و جو رتبه بندی شده اید و گوگل یک قطعه ویژه را نشان می دهد، شاید ارزش آن را داشته باشد که صفحه خود را طوری بهینه کنید تا در آنجا نمایش داده شوید.

2 - کارت دانش

کارت‌های دانش در بالای SERP ظاهر می شوند و یک پاسخ کوتاه و صریح برای پرسش ارائه می دهند. آنها در قالب‌های مختلفی ارائه می شوند.

SERP
سرپ

سه منبع اصلی داده برای کارت‌های دانش وجود دارد: نمودار دانش گوگل، شرکای داده و سایر منابع بسیار مورد اعتماد مانند ویکی پدیا و نهادهای رسمی دولتی.

آیا سایت شما می تواند در کارت‌های دانش ظاهر شود؟

بعید است. از آنجا که داده‌ها به طور انحصاری از منابع شخص ثالث متعلق به گوگل و قابل اعتماد تهیه می شوند، حضور در کارت دانش برای اکثر وب سایت‌ها امکان پذیر نیست.

3 - پنل دانش | knowledge panel

پنل‌های دانش اطلاعاتی را درباره موضوع اصلی سوال ارائه می دهند. آنها معمولاً در بالای SERP، در تلفن‌های همراه و در سمت راست روی دسک تاپ ظاهر می شوند.

knowledge panel

مانند کارت‌های دانش، بیشتر داده‌های پنل‌های دانش از نمودار دانش و منابع معتبری مانند ویکی پدیا و ویکی دیتا هستند.

با این حال، گوگل گاهی اوقات به پروفایل‌های اجتماعی نیز پیوند می دهد.

آیا سایت شما می تواند در پنل دانش ظاهر شود؟

بله. گوگل پنل‌های دانش معروف را برای شرکت‌ها در نمودار دانش نشان می دهد. این موارد معمولاً شامل پیوند مستقیم به وب سایت شرکت و پیوند به نمایه‌های اجتماعی است.

آرم شرکت شما همچنین می تواند در پنل‌های دانش رقبا نشان داده شود، گرچه به وب سایت شما پیوند ندارد. با کلیک روی آن، جستجوی Google برای نام شرکت انجام می شود.

سئو سرپ

4 - بسته تصویر

بسته‌های تصویری تعداد انگشت شماری از تصاویر را نشان می دهند و با کلیک بر روی آنها شما را به تصاویر گوگل می رسانند. آنها اغلب در بالای SERP ظاهر می شوند اما می تواند در پایین صفحه نیز ظاهر شوند.

بسته تصویر

آیا می توانید در بسته‌های تصویر ظاهر شوید؟

بله. تصاویری از وب سایت شما می تواند در اینجا نشان داده شود، اما پیوند همیشه جستجوگر را به Google Images می برد – نه وب سایت شما. با این حال، پس از کلیک کردن روی تصاویر Google، پیوندی به منبع تصویر مشاهده می کنند.

5 - داستان‌های برتر | Top Stories

داستان‌های برتر، مقالات تازه منتشر شده، وبلاگ‌های زنده و ویدیوهای اخیراً منتشر شده را نشان می دهند. گوگل برای هر نتیجه یک تصویر کوچک، عنوان، نام ناشر و مهر زمان نمایش می دهد و آنها معمولاً در بالای SERP ظاهر می شوند.

سرپ

آیا می توانید در چرخ فلک‌های داستان‌های برتر ظاهر شوید؟

بله. همچنین لازم به ذکر است که بیشتر رتبه بندی‌ها در اینجا کوتاه مدت هستند، زیرا هدف از ویژگی SERP به طور کلی نشان دادن نتایج جدید است – و صفحات نمی توانند برای مدت طولانی در این قسمت باشند.

6 - مردم همچنین می پرسند | PAA

جعبه‌های افراد همچنین می پرسند، سوال‌ها مرتبطی را نشان می دهند که جستجوگران از گوگل می پرسند. گوگل هر بار که بر روی یکی از آن‌ها کلیک شود سوالات مرتبط بیشتری را نشان می دهد.

SERP

آیا می توانید در کادرهای مردم می پرسند حضور پیدا کنید؟

بله. مانند قطعات ویژه، پاسخ سوالات در جعبه‌های PAA از اشخاص ثالث ارائه می شود. داشتن محتوایی که به یک یا چند مورد از این سوالات پاسخ دهد، به این معنی است که شما فرصت حضور در یک جعبه PAA را دارید.

با این اوصاف، بعید است که نمایش در اینجا به بازدید بیشتر منجر شود. جعبه‌های PAA بیشتر برای تحقیق درمورد محتوا مفید هستند.

سپس روی هر یک از URL‌ها کلیک کنید تا وب سایت‌هایی که به آن صفحه از سایت شما لینک داده اند را مشاهده کنید.

7 - نتایج خرید (shopping results)

نتایج خرید، که به طور رسمی به عنوان تبلیغات لیست محصولات (PLA) شناخته می شود، محصولات مرتبط را از تبلیغ کنندگان پولی به نمایش می گذارد. هر نتیجه ای شامل نام محصول، قیمت و فروشنده و پیشنهادات ویژه است.

نتایج خرید در سرپ

آیا می توانید در نتایج خرید ظاهر شوید؟

بله، اما هزینه دارد. هیچ راهی برای نشان دادن به صورت ارگانیک در این بخش وجود ندارد.

8 - جعبه‌های توییت‌ها

جعبه‌های توییت‌ها توییت‌های معروف اخیر را در یک چرخ و فلک نشان می دهند.

جعبه های توئیت

آیا می توانید در کادرهای توییت ظاهر شوید؟

بله. برای جستجوی نام تجاری (به عنوان مثال، “Ahrefs”)، گوگل معمولاً توییت‌های اخیر از حساب رسمی توییتر این شرکت را نشان می دهد.

9 - لینک‌های سایت

پیوندهای سایت، پیوندهایی به صفحات دیگر در وب سایت یا سایر قسمت‌های صفحه رتبه بندی هستند. آنها بیشتر از نتایج SERP به عنوان نتایج ارگانیک منظم پیشرفت می کنند، زیرا به عنوان پیوندهای “اضافی” در زیر نتیجه ظاهر می شوند.

SERP

آیا می توانید در لینک‌های سایت ظاهر شوید؟

بله. گوگل معمولاً لینک‌های سایت را برای درخواست‌هایی که راجع به نام یک برند است نشان می دهد، بنابراین به احتمال زیاد افراد هنگام جستجوی وب سایت شما از قبل لینک‌های سایت را مشاهده می کنند.

10 - فیلم‌ها

نتایج ویدئو، نتایج ارگانیک هستند که با یک تصویر کوچک از ویدیو ارائه می شوند. فقط صفحات دارای فیلم‌های جاسازی شده واجد شرایط این قسمت هستند.

فیلم ها در نتایج سرپ

بیشتر نتایج ویدئو از یوتیوب تهیه می شوند، اما می توانند برای وب سایت‌های دیگر نیز نمایش داده شوند.

آیا می توانید در نتایج ویدئو ظاهر شوید؟

بله. برای ویدیوهای موجود در YouTube، گوگل گاهی اوقات تصاویر کوچک را در SERP نشان می دهد.

سخن آخر

صفحات نتایج موتور جستجو یا به عبارتی سرپ، صفحات وبی هستند که هنگام جستجوی آنلاین با استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل، به کاربران ارائه می شوند. کاربر سوالات جستجوی خود را وارد می کند، بر اساس آن موتور جستجو SERP را به آنها ارائه می دهد.

منابع : what-are-serps

5 3 رای ها
امتیاز دهید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد اینلاین
نمایش همه دیدگاه ها
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx
()
x